joi, 3 mai 2012

Prajitura Zserbo, Greta Garbo sau Gerbeaud


 

Emil Gerbeaud a fost un cofetar din Genf  care a umblat practic in toata lumea. A ajuns si la renumita cofetarie din Budapesta, Kugler unde a creat deja renumita prajitura,  Zserbo.
Cu toate ca eu nu sunt chiar fan nuci, la cozonac de exemplu il aleg de departe pe cel cu mac, combinatia asta la prajitura imi place mult de tot. Nu mai spun Lucicai sau Catalinei. Singurul care n-are treaba cu ea, e Miculinul dar el a mancat prajitura cu branza.
Reteta din " kiskegyed konyha ".

pt. aluat:

- 500 g faina

- 200 g unt

- un cub de drojdie proaspata

- 50 ml lapte caldut

- 3 linguri zahar

- 3 galbenusuri

- putina sare

- un pliculet zahar vanilat sau o lingura mare

- smantana cat sa nu fie lipicios aluatul

pentru umplut:

- 250 g nuca macinata, eu am pus cam 400 g

- zahar dupa gust

- zahar vanilat un plic

- coaja de lamaie

- 300 g gem acrisor, eu pun de obicei de caise sau visine

pentru glazura:

- 4 linguri normale cacao

- 4 linguri zahar

- 50 g unt

- 1 albus de ou

Se dizolva drojdia in laptele caldut, cu o lingurita rasa de zahar. Intr-un vas se faramiteaza faina cu untul, se adauga restul ingredientelor, mai putin smantana, apoi si drojdia crescuta. Se pune si atata smantana cat sa nu fie foarte lipicios aluatul. Se imparte in trei. Intr-o tava unsa si tapetata sau captusita cu hartie se pune prima foaie, se unge cu gem se presara jumatate cantitate de nuca, se pune a doua foaie, din nou gem apoi nuca, si ultima se pune cea de-a treia foaie. Se acopera tava cu folie transparenta, se lasa cam 30 min sa se odihneasca apoi se baga la cuptor. Pentru glazura se amesteca cacaoa cu zaharul si cu foarte putina apa. Se pune pe foc si amestecand continuu se fierbe pana se ingroasa. Se ia de pe foc si se adauga untul, amestecandu-se pana se topeste. In amestecul deja caldut ( adica nu mai e fierbinte ) se adauga albusul desfacut foarte, foarte putin cu furculita. Se toarna glazura peste prajitura rece si se lasa sa se intareasca.

aici ingredientele pentru aluat, eu am pus de la inceput si smantana dar e mai bine daca se face cum am scris, asa poate mai trebuie pe urma faina


 aluatul impartit in trei


prima foaie intinsa


 jumatate din gem pe prima foaie






jumatate din cantitatea de nuca




se repeta operatiunea


cu cealalta jumatate de gem si nuca


apoi a treia foaie, se inveleste prajitura in folie si se lasa 30 min sa se odihneasca


si prajitura



 de aproape



9 comentarii:

  1. N-am facut niciodata, dar stiu ca-i buna ca am mancat la bunica mea :).
    Arata foaaaaaaaaarte bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. FELICITARI!!
    UN BLOG INTERESANT.O PRAJITURA FOARTE BUNA.
    TE IMBRATISEZ CU MULT DRAG.

    MARI

    RăspundețiȘtergere
  3. Vai ce bine arata!!!!
    Cred ca e foarte buna!!!!
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  4. Nuca ai spus?Am sosit cu viteza luminii,mai ai?Te pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  5. O stiu si eu sub denumirea de Jerbo,asa o are mama in caiet, pe urma am vazut in blogosfera ca e denumita Greta Garbo, acum ca mi-ai zis tu, sigur se numeste dupa autor, Gerbeaud. Indiferent cum s-ar numni, e foarte buna,imi place mult de tot.Pupici multi :*

    RăspundețiȘtergere
  6. Mmmm... ce pofta mi-ai facut!!!... Tare buna trebuie sa fie!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Any multumesc mult, esti tare draguta.
      Mari, multumesc mult.Te imbratisez si eu si-ti doresc weekend fain.
      Alynusa, multumesc, pentru noi e foarte, foarte buna.
      Nuca, nuca Dia si am vazut ca si tu esti fan.
      Liana are tspe denumiri dar e la fel de buna.
      Felis, cu mare, mare drag te-as servi, mai ales pe Mihai.
      va pup cu drag si va doresc un weekend excelent.

      Ștergere
  7. Foarte buna prajitura,multumesc ca ati publicat reteta!
    Dar stie cineva de la ce vine numele prajiturii?

    RăspundețiȘtergere
  8. Cu multa, multa placere.Ma bucur ca va place. Din pacate de unde vine numele nu stiu, si nici n-am gasit vreo referire. La multi ani si un 2016 plin de bucurii va doresc.

    RăspundețiȘtergere