vineri, 9 aprilie 2010

Tort cu mandarine si iaurt



Tortul ales de mine sa fie pentru Paste 2010, a fost unul cu iaurt dintr-o revista foarte veche " numai pentru tine ", cred ca una din primele reviste de bucatarie aparuta in Romania.O tot mutam dintr-un loc in altul, pentru ca de curioasa eram curioasa sa-l fac, dar numai nu-i venea randul.Am impuscat doi iepuri dintr-o lovitura, am scapat si de revista, ca in rest ce m-a interesat am facut, si am dat de un tort minunat.Lucica ( mami ) a spus ca e cel mai bun tort facut de mine.Poate ca ei i s-a parut cel mai bun si pentru ca l-am facut cu agartine si nu cu gelatina animala, ea avand probleme de la aia animala, ca si mine de altfel.Interesant a fost ca am citit intr-o brosura de la Calivita, la alimentatia pe grupe sanguine, ca grupa A II nu tolereaza gelatina animala.Inutil sa va mai spun ca si eu si Lucica avem AII.Dar poate e doar o coincidenta.
Na, dar sa trec la tort.

Pt. aluatul fraged

- 150 g faina

- 30 g cacao

- 1 plic zahar vanilat

- 1 galbenus

- 125 g unt de la frigider

- putina sare

Pt. pandispan

- 4 oua

- 125 g zahar

- 1 plic zahar vanilat

- coaja rasa de la o portocala, neaparat sa puneti, ii da un gust perfect

- putina sare

- 75 g faina

- 40 g cacao

- 40 g amidon

- 2 lingurite praf de copt, eu de cand am de asta bio, pun de fiecare data, dar in reteta nu era

Pt. umplutura

- 300 g mandarine, eu am pus doua compoturi mici

- 450 g iaurt natural gras, eu am pus Danone natural din ala mare, mai gras nu am gasit

- 2 linguri zahar

- 100 ml suc de portocale

- 200 g frisca

- gelatina aferenta la 600 ml lichid

- 1 plic zahar vanilat

- cateva linguri de dulceata de portocale

Pt. insiropat, in revista nu era partea cu insiropatl, dar merita dupa mine, iese perfect

- zeama de pe cele doua compoturi de mandarine

- 3-4 linguri bune de nutella

Pt. ornat

- 200 ml frisca

- fulgi e ciocolata

- zahar praf

- suc de portocale

- martipan

Pentru aluatul fraged, se amesteca toate ingredientele, se formeaza o bila, se inveleste in folie transparenta si se baga la frigider pentru cel putin 30 min.
Intre timp se face pandispanul.Se bat albusurile cu zaharul, se adauga galbenusurile unul cate unul, iar apoi amestecul de faina, amidon, cacao, praf de copt si coaja de portocala.Se toarna in forma cu baza detasabila si se coace pana trece testul scobitorii.Rece se taie pe doua nivele.Se scoate aluatul fraged din frigider si se imparte in doua.Se intind doua foi de marimea tavii in care s-a copt pandispanul.Se inteapa cu furculita si coc cele doua foi, una intreaga, iar cealalta se taie in opt felii.
Pt. crema se taie feliile de mandarine in doua si se scurg.Se amesteca iaurtul cu zahar si zahar vanilat.Agartine se topeste in sucul de portocale, si se pune pe foc.Se fierbe cel putin 2 min.Se adauga apoi la amestecul de iaurt, iar pe urma pe pun si mandarinele.Ultima se adauga frisca batuta.
Pentru sirop se pune pe foc nutella cu zeama de mandarine, pana se topeste ciocolata, apoi se raceste.
Pt. asablarea tortului se pune o foaie de pandispan in forma cu baza detasabila si se insiropeaza.Se pune 1/2 din cantitatea de crema si se acopera cu blatul intreg de aluat fraged.Acesta se unge cu gem de portocale si peste el se pune a doua foaie de pandispan.Se insiropeaza si aceasta.Eu o insiropez inainte de a o pune, dar puteti face cum vi se pare mai usor.Se pune a doua 1/2 de crema si se baga la frigider pana se intareste crema.Marginile tortului se imbraca in frisca si fulgi de ciocolata, iar deasupra se orneaza cu triunghiurile de aluat fraged.
Pentru ornatul triunghiurilor se freaca zaharul praf cu suc de portocale si se glazureaza triunghiurile.Din martipanul colorat maro, se taie forme de iepurasi si se aplica pe triunghiuri.Eu nu am avut martipan, nici forma de iepuras sau altceva animal de paste, asa ca din aluatul fraged, am decupat eu cu mana fara sablon ( se vede bine ) forme de oua, despre care domnul Mitu a spus ca-s romburi.Zahar praf cumparat nu am avut si nici nu era foarte colorat sucul meu, de asta glazura a iesit transparenta si nu mata.Mata ar fi aratat mult mai bine.
Ingredientele pentru aluatul fraged.



Bila infasurata in folie transparenta, gata de pus in frigider.



Pandispanul l-am facut putin altfel decat in reteta.Il fac cand cum imi vine.
Galbenusurile se bat cu jumatate din cantitaea de zahar, cu vanilia si cu sarea.



Gata batute.



In galbenusuri se cerne amestecul de faina, amidon, cacao, praf de copt, si se adauga coaja de portocale.



Separat se bat albusurile cu cealaltate din cantitatea de zahar si se adauga la galbenusuri.Eu " sacrific " intai doua linguri de albus, care il
amestec constiincios cu galbenusurile, ca sa le inmoi, dupa care, adaug cu grija restul de albus si amestec de sus in jos.



Aluatul turnat in forma gata de cuptor.Eu ung tava cu unt si o bag la frigider pentru zece minute apoi o scot si presar faina, in felul asta nu se lipeste mai multa faina decat trebuie.



La aluatul fraged au am facut din putin mai mare cantitate pentru ca nu aveam martipan si am facut " ouale " din acest aluat.Dar si din aluatul cantiate normala era ok, nu trebuie pus mai mult, daca nu decpati figuri mari din el.



Foaia de aluat fraged intreaga.



" Ouale ".



Foaia taiata.



Iaurtul cu zahar si vanilie.



Adaugate si mandarinele.



Cu agartine.Cu frisca n-am mai pozat.



Si montarea.Prima foaie de pandispan, insiropata.



Pusa 1/2 de crema.



Aluatul fraged uns cu gem de portocale.



Apoi a doua foaie de pandispan.




Cealalta jumatate de crema.



Tortul scos din frigider dupa ce a stat cateva ore.



Si " ornat".





Si felia.

18 comentarii:

  1. wauuu, cum arata:) si sunculitele mele sunt fericiteee, dar au zis ca daca le fac torul asta si-l dau la pachet pleaca fericite de la mine, asa ca ...se face :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Muktumesc mult, esti tare draguta.Ma bucur mult, ca sunculitele tale vor fi fericite.

    O zi faina si salutari Strumpfului.

    RăspundețiȘtergere
  3. Micule arata de vis tortul tau.Eu personal n-am facut niciodata crema de iaurt,habar n-am cum este la gust dar ma tenteaza rau ideea mai ales ca grasul meu tot zice de vreo doua zile sa ii fac tort.pupici

    RăspundețiȘtergere
  4. Un tort perfect, ca de altfel tot ce faci tu. Felicitari!
    Unde se gaseste "agartin" ca eu n-am vazut. Apropo, si eu am AII si Alex la fel, dar n-am constatat ca as avea probleme de la gelatina. Eu folosesc doar dr. Oetker.

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga Yvonne,
    cred ca suntem printre putinele detinatoare ale rev. Numai pentru tine din anii de gratie 96-97. Si eu prestez la greu din ele.
    Tortul arata minunat, aerat, fructat si tare pufos.
    Felicitari!
    Weekend fain!

    RăspundețiȘtergere
  6. Micutule...iar ma dai gata!!!!Ce bine arata!!!
    Am notat reteta!!!!Sa ai un sfarsit de saptamana frumos!!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. foarte ,foarte elaborat si frumos!felicitari!ai niste retete minunate si faptul ca le dai curs este de admirat,iar ca le impartasesti si noua este de...multumit!multumim,mult,mult de tot!te pupam si o seara placuta!

    RăspundețiȘtergere
  8. Tare racoros pare.. Felicitari, Micul!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ai avut dreptate sa-l faci de Paste;pt.asemenea tort,e nevoie e o asemenea ocazie.
    Minunat !
    Si,"boscospodina",cred ca nu e f.,f. gras;bucura-te si fa tortul !

    RăspundețiȘtergere
  10. Arata de poveste! E mult de munca dar este ceva deosebit, se vede ca este o reteta veche. Pentru asta ai un premiu la mine pe blogul Retetelemamai.Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  11. Este un tort racoritor, buna alegere ai facut! O duminica placuta! Cami

    RăspundețiȘtergere
  12. Arata minunat si reteta suna la fel.Din pacate,de la o vreme,nu mai am rabdarea necesara sa fac dulciuri.Asa ca ma multumesc cu cele mai rapide sau cumparate.

    RăspundețiȘtergere
  13. Sunteti foarte, foarte dragute toate.Multumesc foarte mult.
    Tortul e foarte racoritor si bun.
    Agartine am luat din Germania.In Ro n-am vazut inca.
    Va pup pe toate si va doresc o seara minunata.

    RăspundețiȘtergere
  14. Maiculita ce deliciu!
    As manca lejer jumatate de tort!

    RăspundețiȘtergere
  15. Ona, mare figura esti.Ma binedispui de fiecare data.Multumesc mult, ma bucur ca-ti place.
    O zi faina sa ai.

    RăspundețiȘtergere
  16. Daca Oana papa juma' atunci eu ma bag la cealalta jumatate!! Se poate?? Superb arata, extrem de rafinat, de altfel tot ce faci tu e de maxima finete! Felicitari draga mea!
    Te pupam mult in grup :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Vale draga pentru voi cu toata placerea unul intreg si mai mult.Multumesc mult, esti foarte draguta cu mine.
    va pup si eu cu drag si mai astept un semn de la tine.
    O zi cat mai frumoasa sa aveti.

    RăspundețiȘtergere